תרומת דם 3
אריאל סהר

אריאל סהר

מנהל חטיבת הדיגיטל בקונסיסט

כיצד מערכת התקשורת הרב-ערוצית גלאסיקס מאפשרת לארגון 'תורמי דם מתנדבים בישראל' לעודד מודעות לחשיבות של תרומת דם ולהציל חיים

אודי בורג, ממנהלי עמותת ארגון תורמי דם מתנדבים בישראל (ע"ר), תוכל לספר לנו קצת על ההיסטוריה של הארגון?

בשמחה. הארגון, שהוא עמותה ללא מטרות רווח, נוסד בתל-אביב כבר בשנת 1936 בימי מאורעות הדמים, כאשר אנשי ת”א חשו בצורך ליצור מאגר מתנדבים המוכן לתרום דם בכל עת לפצועים. מאז הוא התפתח מאוד וכיום מונה כ-13,000 חברים אשר תורמים דם באופן קבוע ומוכנים להגיע בהתראה קצרה כדי לתרום דם. הארגון פועל לצד שירותי הדם של מד”א אשר אוספים מדי שנה כ-270,000 מנות דם מתורמים מתנדבים. מדובר ב- 1,000 מנות דם בממוצע בכל יום.

מהן למעשה המטרות של הארגון וכיצד הוא פועל לצד מד"א?

לארגון תורמי דם מתנדבים בישראל מספר מטרות עיקריות בהיבט של תרומות דם והצלת חיים. חברי העמותה, ובראשם היו”ר מר יואב בר זאב, משמשים כמשענת לשירותי הדם של מד”א, במיוחד במקרים מיוחדים של מחסור במנות דם בכלל ומנות דם מסוגים נדירים בפרט. בעמותה פועלת גם קבוצה של 1,000 תורמים מיוחדים במינם, המגיעים פעם בחודש בממוצע כדי לתרום מרכיבי דם בשיטות מיוחדות בה נלקחים רק מרכיבים מסוימים בדם. תרומות אלה, הנמשכות כשעה כל אחת, הכרחיות להצלת חיי ילדים ומבוגרים חולי סרטן העוברים טיפולים כימיים מסובכים, חולי קורונה קשים, טיפול בחולים הסובלים מכוויות, השתלות מח-עצם ועוד.

עד כמה קריטי הנושא של עידוד הציבור לתרום דם?

קריטי מאוד! אין דרך לייצר דם מלאכותי וכמו כן אי אפשר לאחסן דם לתקופה ארוכה (אורך החיים של טרומבוציטים, אחד ממרכיבי הדם, הוא חמישה ימים בלבד!) ועל כן יש צורך בתרומות דם רציפות במשך כל ימות השנה. מחסור עלול להוביל לדחיית ניתוחים ובמצב קיצון אף לסכן חיים. מכאן החשיבות הרבה של הפעילות של הארגון שלנו. בנוסף למתנדבים הרבים שלנו אשר תורמים דם באופן קבוע, אנו פועלים בכמה וכמה אפיקים כדי לעודד את הציבור לתרום דם וגם כדי להגדיל את מעגל המתנדבים תורמי הדם. לשם כך אנו מספקים מידע לציבור אודות החשיבות של תרומות דם, כולל מתן הסברים ותשובות לשאלות הנוגעות לבטיחות של תרומת דם, למי מותר לתרום דם ובאיזה תכיפות, היכן נמצאות נקודות תרומות הדם של מד"א ועוד.

הארגון גם מבצע הדרכות בכיתות י"ב בבתי הספר לקראת תרומת הדם הראשונה שלהם, בשיתוף עם מד"א.

כאן, בהיבט של התקשורת עם הציבור, נכנסת לתמונה מערכת האומניצ'אנל גלאסיקס והבוט החכם של המערכת, נכון?

בדיוק. אנחנו מקבלים עשרות פניות מהציבור בכל יום ולפעמים אף יותר (כמו במצבי חירום) בנושא של תרומת דם. רבות מהפניות מגיעות דרך אתר האינטרנט שלנו – https://www.dam.org.il/, משם מופנים הפונים אל ערוצי הדיגיטל שלנו – וואטסאפ, מסנג'ר, אינסטגרם וטלגרם. מכיוון שכל הפעילות בארגון מתבצעת בהתנדבות, והאנשים בארגון שמקבלים את הפניות הם אנשים עובדים שצריכים לתפקד במקביל לעבודתם גם כנציגי שירות, הגענו לתובנה שאנחנו חייבים להטמיע מערכת תקשורת רב-ערוצית (אומניצ'אנל) שתרכז את כל הפניות מכל הערוצים לממשק אחוד אליו יוכלו המתנדבים להתחבר מכל מקום ולהשיב ביעילות לפניות.

וככה הגעתם לקונסיסט ולגלאסיקס?

בדיוק. חיפשנו מענה לצרכים שלנו, ודרך המלצות הגענו לאריאל (מנהל חטיבת הדיגיטל בקונסיסט), והוא והמנהלים בקונסיסט מייד נרתמו למשימה. הצוות בקונסיסט, כולל אריאל וצוות המיישמים של החטיבה, גיבש תוך זמן קצר ביותר את הפתרון ותוך מספר ימים המערכת, כולל הבוט החכם שלה, היו באוויר.

אז איך בעצם המערכת מסייעת לעודד תרומות דם?

ראשית, היכולת של המתנדבים שלנו לספק מענה לעשרות הפניות שמגיעות בכל יום התייעלה פלאים, שכן הם יכולים להתחבר למערכת, הפועלת בענן, מכל מקום, בכל זמן, ולספק מענה מיידי ויעיל. שנית, מכיוון שגלאסיקס מתעדת את כל האינטראקציות, אנחנו, מקבלי ההחלטות, יכולים לעקוב ולנתח את השיחות ואת הנושאים שעולים באופן תדיר, להסיק מסקנות ולייעל עוד ועוד את הפעילות שלנו. המערכת מאפשרת למספר נציגים לטפל באותה פנייה בצורה רציפה כאשר מבחינת תורם הדם יש טיפול רציף בלי הרגשה שהוא "מועבר מיד ליד".

הבוט של המערכת גם הוא יושם באתר, נכון?

נכון, הצ'אט בוט החכם של גלאסיקס יושם בערוצי הוואטסאפ, המסנג'ר והאינסטגרם של הארגון והוא מספק מענה אוטומטי לפניות, מסביב לשעון, כולל תשובות לשאלות נפוצות כגון למי מותר לתרום דם, מה הבטיחות של מתן תרומת דם (בטוח לחלוטין), באיזה תדירות מותר לתרום דם, היכן נמצאות נקודות תרומות הדם ועוד. היישום של הבוט בערוץ הוואטסאפ העסקי שלנו הפחית משמעותית את העומס על הנציגים המתנדבים שלנו ומאפשר תגובה מהירה ואוטומטית לחלק לא מבוטל מהפניות ללא התערבות גורם אנושי.

תוכל לומר משהו על היישום של המערכת על-ידי צוות גלאסיקס בקונסיסט?

בשמחה רבה. ראשית – תודה ענקית לקונסיסט ולגלאסיקס על שמייד נענו לאתגר וגיבשו ויישמו עבורנו פתרון מושלם. הצוות בקונסיסט, בראשות משה אטיה (סמנכ"ל המוצרים והדיגיטל) ואריאל סהר (מנהל חטיבת הדיגיטל), נרתם למשימה באופן המקצועי, המסור והמהיר ביותר, והאפיון והיישום התבצעו באופן המקצועי והשירותי ביותר. בתוך זמן קצר ביותר כבר היינו באוויר, וגם לאחר הטמעת הפתרון, הצוות בקונסיסט תמיד זמין ומספק מענה לכל צורך ובקשה. התקשורת עם הציבור התייעלה משמעותית, ומכיוון שהכל מתקתק כמו שצריך, הדבר גם תורם לכך שתרומות הדם ממשיכות לזרום ולהציל חיים, וזו בסופו של דבר המטרה שלנו.

בהחלט עשייה מדהימה וחשובה מאין כמותה, אודי! כל הכבוד לכם ולאלפי המתנדבים תורמי הדם של העמותה! קונסיסט וגלאסיקס שמחים וגאים מאוד להיות חלק מהפעילות הנהדרת שלכם!

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

קבל הדגמה ומחירים

דילוג לתוכן